‘Wil je nog koffie?’
Ik kijk hem aan.
Een vriend bekijkt mijn Illy koffieapparaat met argusogen.
‘Ik wil het eigenlijk zelf wel leren’, zegt hij.
‘Leg jij het mij uit net zoals je een leerling bij HIA iets uitlegt.’
Euh, heb ik hier zin in.
’t Is zondag, vrije dag, geen werk.
Maar ok, I’ll give it a try.
‘Fouten maken mag’, zeg ik.
‘Hoe meer fouten je maakt, hoe meer je’
‘leert’, maakt hij af.
Ik doe het stap voor stap voor.
Hij kijkt.
Vervolgens mag hij het doen.
Het bakje loopt vast.
‘Geeft niks’, zeg ik.
‘Dat bakje loopt bij mij ook altijd vast.
Ligt aan bakje.’
Hij pakt door en ik zie dat het lukt.
‘Mooi’, zeg ik
‘Kun je nu voor mij ook een flat white maken?’
Hij serveert de koffie en ik proef.
Wow, ja hoor.
De leerling overtreft de meester.
De melk is goed warm, de koffie net iets sterker.
En ik geniet.
Leren Leren.
Het gaat over:
een superveilige omgeving creëren.
Waarin alles mag en fout kan gaan.
Zonder dat de gecoachte zich dom voelt.
Geen seconde.
Nada