Ik sta op een ladder en hang een roze ballon op.
Althans, ik probeer een roze ballon op te hangen.
Na wat gepiel dwarrelt de ballon naar beneden.
Tuurlijk.
‘Lekker bezig Sis!’, hoor ik een collega zeggen, die de ene na de andere ballon behendig ophangt.
Tjesus, wat ben ik toch onhandig.
‘Ik doe ’t wel joh’, zegt hij.
‘Ik vind het zo schattig, dat onhandige van jou.’
Heel schattig, maar voor je het weet geloof je het zelf.
Ik ben onhandig.
Fixed mindset.
Ik herken het en ik doorbreek het.
Ik ben het aan het doorbreken.
Zo wil ik een bekertje water na het driftig passen van diverse spijkerbroeken.
Het waterapparaat staat achter de toonbank.
Helaas, in plaats van één bekertje, vliegen er vijf bekertjes en een deel van het apparaat dwars door de winkel.
Angst.
En de verlammende gedachte: ik kan dit niet fixen.
Dan maan ik m’n brein tot kalmte en kijk.
Ik fix het.
Zelf opgelost.
Geen hulp van anderen nodig.
Ik heb dat gewoon HEEL handig opgelost.
Ik word overigens steeds handiger.
Sterker nog: ik ben handig.
Iedere dag kom ik het tegen:
‘Ik kan geen wiskunde.’
‘Ik kan thuis niet leren.’
De ene fixed mindset na de andere.
Is het waar?
Liefdevol onderzoeken en ombuigen naar een groeimindset.
Daar gaan we voor in de huiswerkbegeleiding.
Zodat leerlingen versteld staan van wat ze wel kunnen.
Wil jij je kind ook in een groeimindset zetten?
Een mindset die veel belangrijker is voor succes in het leven dan intelligentie?