‘Hoe zie jij de rol van je ouders met betrekking tot je huiswerk?’
Stilte.
De leerling kijkt de ouder aan.
Een intakegesprek.
De ouder kijkt weg.
Een tikkeltje onzeker.
Wat zal er nu komen?
O ja, ik houd van deze open vraag.
Het geeft mij inzicht of de leerling zo’n vraag begrijpt.
‘Ik vind het wel fijn als mijn ouders mij overhoren.’
‘Zijn er bepaalde vakken die je graag met ze doet?’
‘Ja, wiskunde met mijn moeder en geschiedenis met mijn vader.’
Dezelfde vraag voor de ouder:
‘Hoe zie je jouw rol thuis?’
‘Ik wil wel helpen, maar ik wil dat ze het hele voortraject zelfstandig leert doen.
En eerder om hulp vraagt in plaats van ‘s avonds om 22.00 uur.
Daar wordt iedereen gestrest van.’
Ik gooi het open en maak het duidelijk.
Welke rol wil jij als ouder thuis en wat wil de leerling?
Daarom leer ik leerlingen leren,
én ouders.
Maandelijks geef ik een kijkje in de keuken,
waarin ik ouders dezelfde leertechnieken aanreik,
zodat ze thuis kunnen aansluiten.
We kunnen samen op vakantie,
en samen Leren Leren.
Een joint effort!